zab2Pod koniec maja odbywały się w naszej szkole lekcje z wykorzystaniem gry symulacyjnej, w której uczestniczyli uczniowie drugiej klasy technikum ekonomicznego oraz technikum żywienia i usług gastronomicznych.

Gra "Symulacja przedsiębiorstwa - ćwiczenie" znana użytkownikom pod popularną nazwą "Produkcja kaczek" jest symulacją działania przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki wolnorynkowej.

W zależności od liczby uczestników można rozwijać jej fabułę. Gra sprawia mnóstwo przyjemności, a nauka staje się zabawą. Poza tym rozwija znajomość podstawowej terminologii z zakresu przedsiębiorczości, sporządzania sprawozdań finansowych oraz wyobraźnię geometryczną.

Uczestnicy gry zostali podzieleni na konkurujące przedsiębiorstwa (zespoły 6-7 osobowe), w skład których wchodzili „żywieniowcy” a specjalnie wybrani uczniowie tj. „ekonomiści” stanowili obsługę banku, hurtowni papieru i punktu skupu gotowych wyrobów - papierowych kaczek.

Przedsiębiorstwa produkujące kaczki konkurowały między sobą nawzajem. Nad prawidłowością funkcjonowania przedsiębiorstw i ich otoczenia czuwali nauczyciele przedmiotów ekonomicznych: Bożena Cieszko-Pankiewicz, Monika Łepik, Katarzyna Mańko, Małgorzata Typiak.

Wnioski wyciągnięte przez nauczycieli podczas nauki przez zabawę są następujące:

„Gra wprowadza elementy współzawodnictwa, każdemu zależy, by jak najwięcej zarobić. Uczniowie chętnie angażują się w swoje role, każdy chce być najlepszy. Grze towarzyszą prawdziwe emocje. Notowanie przychodów i rozchodów na karcie bilansowej wymaga sprawności rachunkowej. To właśnie bezbłędnie prowadzona rachunkowość czasem decyduje o zwycięstwie.”

Uczniowie chcieli powtórzenia zajęć i wprowadzenia większej liczby zespołów w celu wzmocnienia konkurencji. Nauczyciele obiecali, że „takie” lekcje na pewno się powtórzą.

{gallery artykuly/2017/zabawa}